Nie wiesz jak przetrwać zbliżające się święta, ponieważ musisz ograniczać węglowodany? Kilka zdrowych alternatyw dla najbardziej popularnych składników/potraw wielkanocnych pomoże Ci w realizacji celu. To nie musi być trudne! 🙂

Jajka

Podstawą kuchni wielkanocnej są jajka. Mam dla Ciebie dobre wieści: jedno jajko zawiera mniej niż 1 g węglowodanów, i indeks glikemiczny równy 0! Jajka możesz faszerować:

  1. shutterstock_330590693Awokado
    Wydrążone awokado pokrój w kosteczkę. Dodaj posiekaną szalotkę, czosnek, sok z limonki, majonez.
    Z gotowanych jajek wyjmij żółtka i dodaj je do farszu. Dopraw solą i pieprzem i przełóż nadzienie do białek.
  2. Tuńczykiem
    Przepis znajdziesz tutaj. Mój faworyt ❤️
  3. Pieczarkami
    Pieczarki podsmaż z cebulką na maśle. Ostudź, dodaj gotowane żółtka, majonez, odrobinę pietruszki lub koperku.
  4. Szynką
    Szynkę bardzo drobno posiekaj lub zblenduj na pastę. Dodaj odrobinę tartego sera żółtego, szczypior, gotowane żółtka i majonez.

Pomysłów na jajka jest mnóstwo i w większości przypadków może nie będą to przepisy niskokaloryczne, ale:

  • nie wytrącą Cię z ketozy,
  • nie doprowadzą do nagłych skoków insuliny.

Jeśli powyższe inspiracje to za mało to polecam przepisy Pani Asi z Kwestii Smaku.

Majonez polecam zrobić samodzielnie z żółtek, oleju i odrobiny musztardy. Kupując gotowy, zwróć uwagę na zawartość węglowodanów i cukrów – nie powinna przekraczać 3 gram na każde 100 g produktu.

Żurek/biały barszcz

Żurek powstaje na zakwasie z mąki żytniej, więc nie ma możliwości uniknięcia w nim węglowodanów. Jeśli jesteś ogromnym miłośnikiem żurku, to talerz zupy (300 ml) Ci nie zaszkodzi – ma ok. 15 gram węglowodanów. Ważne jednak, abyś potem pamiętał, że pozostałe posiłki muszą składać się głównie z białka i tłuszczy.

shutterstock_219375877Biała kiełbasa, wędliny, pieczone mięsa

W granicach zdrowego rozsądku jedz je do woli 🙂 Zwłaszcza jeśli mowa o wędlinach, czy kiełbasach bez konserwantów, wiadomego pochodzenia, a jeszcze lepiej domowych. Najlepszym dodatkiem będzie tarty chrzan, czy też domowy sos tatarski, które zawierają znikomą ilość węglowodanów.

Chleb

12381212_1356704364347075_529785674_oO tradycyjnym chlebie zapomnij. Jedna kromka może pogrążyć kilka dni Twoich wyrzeczeń – nie warto 🙂 Jeśli silnej woli zabraknie, wybierz mniejsze zło:

  • chleb ketogeniczny, na bazie ziaren, ale bez mąki,
  • „chleb IG”, sprzedawany w wielu sieciowych piekarniach.

Na ten drugi uważałabym, nie ufam produktom, których dokładnego składu nie znam.

Ciasta

Nie oszukujmy się, keksy i mazurki są absolutnie zakazane. Możesz za to spróbować podejść do tematu ciast i słodkości zupełnie inaczej, unikając mąki i słodząc ksylitolem.

Na blogu Spółdzielni Posiłkowej znajdziesz fajny przepis na sernik na bazie twarogu i mielonych migdałów – czemu nie spróbować?

A może deser à la tiramisu? 

Ubij śmietankę 36%, dodaj mascarpone, ksylitol, odrobinę mocnej kawy, amaretto i wymieszaj. Przełóż do salaterek i posyp obficie kakao. Opcjonalnie możesz przełożyć mascarpone truskawkami, imitując „warstwy” tiramisu.

Zobacz również bezcukrowe przepisy na desery:

To co? Damy radę przeżyć te święta bez węglowodanów! 😀

Wesołych Kochani! 🐇 🐓 ❤️