Przepis na niedzielne śniadanie lub kolację na słodko 🙂 Placuszki mają delikatniejszą konsystencję od tej znanej z racuchów, stąd ich kształt nigdy nie wychodzi idealny. Idealny natomiast jest ich smak ❤️ Po takim śniadaniu czuję się „zasłodzona”, nie zjadając grama cukru.

Składniki

Placuszki z czekoladą

  • 4 jajka;
  • 40 gram mąki kokosowej;
  • 2 łyżki ksylitolu;
  • czekolada bez cukru (polecam słodzoną stewią) – 1 paseczek 20g;
  • masło klarowane do smażenia;

Polewa czekoladowo-cynamonowa

  • łyżeczka kakao;
  • ksylitol do smaku (ok. 1-2 łyżeczek w zależności od pożądanego stopnia słodkości);
  • łyżeczka masła;
  • szczypta cynamonu;
  • mleko kokosowe (zamiennie mleko zwykłe);

Opcjonalne dodatki

  • owoce jagodowe;
  • orzechy;
  • wiórki kokosowe

Z wskazanych proporcji wychodzi mniej więcej 5 placuszków – jedna mniejsza + jedna większa porcja 🙂

Jako dodatki do placuszków polecam truskawki/maliny/borówki, które nadają fajny kontrast i orzeźwiają. Orzechy moim zdaniem będą już za ciężkie.

Przepis na placuszki

Oddzielamy białka od żółtek. Białko ubijamy, po uzyskaniu sztywnej konsystencji dodajemy żółtka i ksylitol. Ubijamy razem. Na sam koniec wsypujemy mąkę kokosową, a następnie posiekaną czekoladę, mieszamy łyżką.

Placuszki smażymy na maśle klarowanym, bardzo delikatnie je obracając.

W międzyczasie w rondelku rozpuszczamy masło, dodajemy łyżkę mleczka, odrobinę wody i zagotowujemy. Dodajemy kakao, ksylitol i cynamon, intensywnie mieszając do momentu całkowitego rozpuszczenia składników. Jeśli sos wyjdzie za gęsty, warto dodać odrobinę wody.

Placuszki układamy na talerzu, dekorujemy polewą i wybranymi dodatkami.

Czas przygotowania: ok. 20 minut;


czekolady bez cukru

Jeśli chodzi o czekoladę bez cukru to przetestowałam dwie z nich, zawierających maltitol (Torras) i stewię (Balance).

Maltitol jest środkiem słodzącym zaliczanym do alkoholi cukrowych, stewia natomiast naturalną rośliną. Stewia to zdrowa alternatywa dla cukru, o niskiej kaloryczności i wyjątkowo niskim indeksie glikemicznym (równym 3, podczas gdy maltitol ma 26). Z tego powodu od początku byłam pozytywnie nastawiona do czekolady słodzonej jedynie stewią. Balance to belgijska czekolada, które zachwyciła mnie smakiem i ją w szczególności polecam. Szczególnie przypasowała mi wersja z pistacjami i migdałami. Torras z maltitolem nie jest zła, po prostu Balance jest smaczniejsza 🙂

Wartości odżywcze

Waga [g] Kcal Białko [g] Węglowodany [g] Tłuszcze [g]
1 porcja – 2 placuszki
(170 g)
432 14,84 25,74 33,41

Uwaga. Deser zawiera węglowodany, głównie pochodzące z ksylitolu. Ksylitol nie powoduje wyrzutów insuliny, przez co jest w ograniczonych ilościach akceptowalny w diecie ketogenicznej.